Az Amazon a közelmúltban lezajlott járványhelyzetre hivatkozva ismét módosította irányelveit (TOS, azaz Terms of Service). Ezek megismerése elengedhetetlen a sikeres Amazon-fiók működtetéséhez, a felhasználási feltételek ugyanis mindenkire egyenlő mértékben vonatkoznak.
Az Amazon vásárlói és eladói egyaránt profitálnak abból, ha az értékesítési rendszer biztonságos. Az újonnan bevezetett értékesítői tevékenységeket korlátozó rendelkezéseket azért hozták létre, hogy a platform továbbra is megbízható legyen a vásárlók, valamint a termékek és szolgáltatások eladói számára egyaránt. A TOS szabályainak betartatása persze soha nem egyszerű feladat, így a felület ezek megszegését komoly szankciókkal sújtja. Súlyossági sorrendben nagyjából a következőkre lehet számítani:
a tétel vagy a fiók átmeneti letiltása
a tétel vagy a fiók törlése, az értékesítési jogosultságok teljes visszavonása
a kifizetések visszatartása a fiók megszüntetése esetén (az Amazon addig nem írja jóvá a tranzakciót az eladóknak, amíg nem bizonyosodik meg arról, hogy a vásárlók megkapták a megrendelt termékeket)
amennyiben az Amazon megállapítja, hogy az értékesítői fiókot csalásra vagy más illegális tevékenységre használták fel, a pénzt és a szállítmányokat visszatarthatja vagy el is kobozhatja
Habár egyetlen termék vagy szolgáltatás sem élvez különleges mentességet a szigorú szabályok alól, bizonyos termékekre speciális szabályozás is vonatkozhat a csalások és a visszaélések megelőzése érdekében. Ezek között azonban a legtöbb teljesen mindennapi és megszokott, általános fogyasztóvédelmi irányelv, amelyek betartása csaknem evidenciának tekinthető. Tilos például csalás, nyomásgyakorlás vagy egyéb vásárlói befolyás útján jó értékeléseket szerezni. Nahát. Ki gondolta volna? Tilos a fogyasztóknak explicit módon hazudni a felkínált termékek vagy szolgáltatások minőségét, népszerűségét, vagy egyéb jellemzőjét tekintve. Hagyományos fogyasztóvédelem. A felület azonban saját integritását is védi a TOS által. Kötelező például betartani az Amazon által felkínált A-Z garanciát, amelynek értelmében, amennyiben egy vevő elégedetlen az általa vásárolt termékkel, az eladó köteles gondoskodni annak cseréjéről, visszaküldéséről vagy visszatérítéséről.
Kétfaktoros biztosíték
Nem szabad továbbá olyan márkanevet, marketing üzenetet vagy cselekvésre ösztönző kifejezést (CTA) használni, amely megtévesztk vagy esetleg más márka bejegyzett védjegyét képezi. Ebben ismét semmi meglepő nincs. A cégnévnek leíró jellegűnek, egyedinek és nem megtévesztőnek kell lennie – mindenki számára érthető okokból. Azonban nemcsak más szellemi tulajdonát nem sérthetik a felület értékesítői, hanem e-mail utótaggal sem rendelkezhet üzletük (.com, .net, .biz, .net, .hu stb.). Miért? Ennek már platformspecifikus okai vannak, nevezetesen az, hogy természetesen minden online marketplace abból szerzi a profitját, hogy a felhasználók az általa üzemeltetett oldalon folytatják tevékenységüket.
Ebből pedig egyenesen következik, hogy az Amazon elsőszámú célja (az illegális tevékenység megelőzését követően persze), hogy a felhasználói ne csak megérkezzenek és elnavigáljanak, hanem a vásárlás teljes folyamatát az oldalon bonyolítsák. Erre egyébként külön szabály is vonatkozik:
Az Amazon ügyfelek átirányítása másik webhelyre vagy értékesítési platformra nem megengedett. Szigorúan tilos az olyan különleges ajánlatok, marketing üzenetek és CTA kifejezések használata, amelyek arra ösztönzik az Amazon ügyfeleit, hogy elhagyják az oldalt. URL-ek, hiperhivatkozások és webcímek nem használhatók az értékesítői e-mail üzenetekben, sem a lista leírásokban.
A fenti szabályok alapján jól látható, hogy a TOS kettős funkciót lát el. Egyrészt védi a vásárlókat a klasszikus értékesítői visszaélésekkel és csalásokkal szemben. Másrészt védi a platformot a forgalom elterelésétől és elterelődésétől. Összességében azonban mindkét törekvés ugyanabba az irányba mutat, hiszen a felhasználók széles rétegét azzal lehet hosszú távon megszerezni és megtartani, hogy egy olyan platformon vásárolhatnak, amelyen biztonságban érzik magukat és elkölteni kívánt pénzüket.
A TOS irányelveit ebből a perspektívából nézve csak a nyerészkedő értékesítők számára tűnhet könnyűnek megsérteni: azok az értékesítők ugyanis, akik az Amazonhoz hasonlóan egy tisztességes, jó boltot akarnak üzemeltetni, automatikusan a szabályozásoknak megfelelően folytatnák tevékenységük túlnyomó részét – a néhány speciálisnak tűnő irányelv esetében pedig érdemes azt is észben tartani, hogy az Amazon az Amazon számára is üzlet, irányelveiknek tehát nemcsak felhasználóikat, hanem saját integritásukat is védenie kell.